טיפול פסיכולוגי לנפגעי תקיפה מינית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תקיפה מינית היא אחד האירועים הטראומטיים, הקשים ובעלי ההשפעה הנפשית הגדולה ביותר שעשויים לקרות לאנשים. למרות זאת, במקרים רבים, טיפול מתאים וטוב שניתן לנפגעת או לנפגע עשוי לאפשר לו להמשיך בחיים טובים ומספקים, ולהתגבר על החוויה הקשה.

סוגים של פגיעה מינית

כאשר פונים לטיפול פסיכולוגי, חשוב להבחין בין סוגים שונים של פגיעות מיניות, כאשר הצלקת אשר הם משאירים בנפשו של הנפגע עשויה להיות שונה. אפשר להבחין, בצורה כללית ביותר, בשני סוגים עיקריים של פגיעות:

  • פגיעה חד פעמית על ידי זר: כאשר הפגיעה היא חד פעמית, ונעשית על ידי אדם זר (או אדם מוכר שאין עימו קרבה מיוחדת), בדרך כלל מגיעות הנפגעות לטיפול בנושא של טראומה (או פוסט- טראומה). במקרה זה, הטיפול יתמקד בדרך כלל בפגיעה, בתחושות של חוסר האונים, הכאב, חוסר הביטחון, והתופעות הפוסט טראומטיות כגון פלאשבקים, הימנעות, סיוטי לילה וכד'.
  • פגיעה מתמשכת (בדרך כלל בתוך המשפחה): כאשר מדובר בפגיעה מתמשכת, בעיקר בגיל צעיר, המאפיינים הנפשיים איתם מגיעים לטיפול שונים במידה ניכרת ממאפיינים פוסט טראומטיים טהורים. בדרך כלל מדובר בפגיעות על ציר של הפרעות דיסוציאטיביות- החל מניתוקים, שכחה של האירועים, וכלה בהפרעות אישיות דיסוציאטיביות (הידועות בציבור כ"פיצול אישיות"). מאפיינים אחרים כוללים הפרעות אישיות אחרות כגון הפרעת אישיות גבולית, או סימפטומים נוספים שקשורים לפגיעה.

מתי כדאי להגיע לטיפול?

באופן עקרוני, ככל שטיפול מתחיל בשלב מוקדם יותר, כך יש יותר סיכוי ליעילות של ההתערבות. יחד עם זאת, במקרים כמו פגיעה מתמשכת בגיל צעיר, לעיתים הנפגעת נזכרת באירועים רק בשלב מאוחר יותר של החיים. רוב נפגעות התקיפה המינית כלל אינן מדווחות על הפגיעה, ולא מגיעות כלל לטיפול או שמגיעות אליו בשלב מאוחר יחסית. טיפול פסיכולוגי יכול להוות גם ליווי להתמודדות הראשונית עם הפגיעה (עם התמודדויות כמו פניה לבדיקה רפואית, הגשת תלונה במשטרה, עמידה בבית משפט וכו').

מי מטפל?

ישנם מטפלים אשר עברו הכשרה והסמכה ייחודית לטיפול בנפגעי תקיפה מינית, ורבים מהנפגעים מעדיפים לפנות למטפלים מנוסים בתחום. עם זאת, גם מטפלים אחרים מוצאים עצמם מתמודדים עם נושא קשה זה, משום שפעמים רבות פונים מטופלים בנושאים אחרים, ובמהלך הטיפול נחשף נושא של פגיעה מינית.

שיטות טיפול

מטפלים שונים משתמשים בגישות שונות לטיפול בכלל ולטיפול בנפגעי תקיפה מינית בפרט. למעשה, ידוע שבדרך כלל הקשר שנוצר בין המטפל למטופל הוא הדבר המשמעותי ביותר בכל תהליך טיפולי. יחד עם זאת, יש מספר נקודות שחשוב להתייחס אליהן באופן כללי:

  • התמודדות עם אשמה: החברה שלנו נוטה, באופן יותר או פחות מודע ומכוון, להאשים נפגעים ("למה היא לא סיפרה?", "למה היא לא נאבקה?" "למה היא תפסה טרמפים באמצע הלילה?" "איך את מתלבשת??"). בכל טיפול המטפל צריך להיות משוכנע, ולדבר על כך באופן גלוי, שהאשמה כולה היא על הפוגע. בטיפול בוחנים את האשמה שמוטלת על הנפגע/ת מבחוץ ומבפנים, ולומדים את האמת (רק התוקף אשם, זה לא משנה מה לבשת, לא נאבקת כי הוא גדול וחזק ממך, לא סיפרת כי פחדת וכו').
  • דימוי גוף ומיניות: פגיעה מינית עשויה לפגוע הן בדימוי הגוף, הן בזהות המינית (בעיקר אצל נפגעים בנים), והן באפשרות לקיים מערכות מיניות בריאות. בהתאם לגיל המטופל, כדאי להתייחס לתחומים אלה שקשורים ליחסים בינאישיים תקינים.
  • חברה: לעיתים קרובות לפגיעה מינית יש השלכות חברתיות, משפחתיות וסביבתיות, שמשפיעות על יכולת ההתמודדות של הנפגעים. חשוב להתייחס להשלכות אלה, ולמצוא יחד עם המטופל את מקורות הסיוע והתמיכה שלו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו